Ashlee Vance: Elon Musk

Když jsem si přečetla na stránkách Jan Melvil Publishing ukázku z první kapitoly knihy Elon Musk – Tesla, SpaceX a hledání fantastické budoucnosti, okamžitě mě zaujala. No, vlastně mě zaujala ještě před tím, protože představovala průnik očekávané skvělé redaktorské práce, jakou tradičně odvádí kolektiv z nakladatelství Jan Melvil, a mé touhy přečíst si životopis nějaké skutečně zajímavé osobnosti.

Po přečtení oné ukázky jsem si už byla naprosto jistá, že jsem našla, co jsem hledala. Opravdu zajímavou osobnost, žádnou popovou hvězdu nebo amerického zbohatlíka, i když i tak může Elon Musk někdy působit. Trochu blázen, snílek, a trochu tvrdý pracant, workoholik s neuvěřitelnou vitalitou a chutí jít si za svou vizí. A tou vizí je…

Počkejte. Nejdřív pár slov o samotné knize. První kapitola je o tom, jak se Ashlee Vance k psaní o Elonovi vlastně dostal a jak se poprvé s Muskem setkal. Na konci pak prozrazuje, že dělí práci na knize na dobu před a po. Před setkáním to byla novinařina, pátrání, dobývání se do zavřených dveří. Po setkání to bylo nadšení. A to čiší z každé stránky knihy.

Následuje 300 stran neuvěřitelného dobrodružství Muskova života – od jeho dětství v Jižní Africe přes odjezd do USA, první startupy v oblasti IT (byl u vzniku slavného systému pro placení na internetu PayPal) až k jeho současným dvěma firmám: Tesle, která vyrábí elektromobily, a SpaceX, která staví kosmické rakety. Od nadšeného programátora, který si nechal firmu převzít investorem (i když samozřejmě neodcházel bez velkého odstupného), přes ředitele „největšího propadáku“ – to když se jeho firmám nedařilo připravit slibované produkty ve slibovaných termínech, až k uznávanému inovátorovi, CEO a investorovi firem, které změnily celé svoje odvětví.

Jak? Elon Musk se nikdy nespokojil s tím, že by dělal to, co už dělá někdo jiný, a dělal to stejně. Jeho elektromobil nesměl být zajímavou hračkou pro pár bohatých, ale plnohodnotným sportovním (tj. rychlým a krásným) a zároveň pohodlným autem se zrychlením a všemi dalšími parametry lepšími než mají běžná auta. Navíc do detailů se svými inženýry propracoval i celý systém výroby, distribuce a následného servisu, včetně možnosti tankovat zdarma u sítě jeho solárních „čerpacích stanic“, a to mnohonásobně rychleji než dřív.

Stejně postupoval při výrobě a testování kosmických raket. Nestačilo mu, že po letech naprosté stagnace kosmického průmyslu se v USA konečně dohrabali k vlastním raketám, které jsou schopné vynést něco na oběžnou dráhu. Chtěl je mít lepší a zároveň i levnější, než jsou rakety z Číny a Ruska. Chtěl je mít spolehlivější, hezčí a navíc chtěl vymyslet něco, co tu ještě nebylo: třeba raketu, která něco vynese a pak se bez poškození vrátí na Zem. Nebo raketu, která bude schopná doletět až na Mars.

Proč? Tak, jsme opět u toho: A tou vizí je… Nic menšího než to, aby si lidstvo přestalo devastovat Zeměkouli (třeba těžbou a pálením ropy v klasických autech), a když už si ji devastuje (dalšími věcmi), tak aby mělo záložní plán, jak kolonizovat jinou planetu. Aby se z lidstva stal meziplanetární druh a díky tomu přežilo. Zní to legračně? Nadneseně? Mimoňsky? Ano, od většiny lidí by to bylo naprosto mimo. Ale když tohle řekne Elon Musk, tak to je naprosto reálné – i když ještě nemá ani postavenou první továrnu, ani schopný prototyp.

Na Elona Muska se totiž můžete spolehnout v jednom – že svoje smělé plány dotáhne do vítězného konce. Že ho neodradí ani vysoké riziko (jako investora), ani spousta práce (jako programátora nebo jako výkonného ředitele, který pracuje 6 až 7 dní v týdnu, 16 hodin denně), ani technické obtíže a nepovedené zkušební lety nebo nepřátelské konkurenční prostředí. Neodradí ho vůbec nic – a nesnese kolem sebe lidi, kteří se odradit nechají…

A tím se dostávám k jednomu zvláštnímu (podle některých lidí negativnímu) rysu Elona Muska: jeho vztahu k lidem. Na první pohled je to totiž hrozný kapitalista v tom nejhorším slova smyslu – kdo dostatečně nedře nebo se nechová podle nepsaných muskovských zákonů, je bez milosti vyhozen. Lidi jsou nucení makat minimálně 12 hodin denně, 6 dní v týdnu. Dát tomu úplně všechno (třeba i čas, kdy se vám narodí první dítě). A nevzdávat se.

Jenomže – je to opravdu tak nelidské? Elon se nechová jako boss, který jenom křičí na lidi a sám se koupe ve zlatě, ale jako lídr, který když chce, aby jeho podřízení pracovali 12 hodin denně, bude sám pracovat 16 hodin denně. Není chytrák, který láká investory do rizika a svoje peníze přitom škudlí nebo rozhazuje, ale sám do svých projektů investuje jako první, a když je krize, tak ještě přidá.

Vypadá to, že mě osobnost Elona Muska okouzlila? Ano, je to tak. Nejspíš to je i tím, že ke mně kniha přišla v pravou chvíli (ostatně jako všechny dobré knihy), kdy se rozhlížím a vyhlížím právě takové osobnosti, v dálce i na blízku – charismatické vůdce, skutečné lídry, vizionáře s pevným názorem, zakořeněné ve skutečné znalosti technické stránky věci. A Elon mi do toho všeho dokonale sedl. Navíc je v knize podaný tak, že si ho nemůžete nezamilovat… no, nebo aspoň neobdivovat.

Celá kniha je psaná velmi svižně, takže nemáte pocit, že čtete nějaké memoáry, ale napínavou beletrii. Když jsem četla o době, kdy se obě Muskovy firmy zmítaly v potížích a málem zkrachovaly, přejela jsem dvě zastávky a musela se pěšky vracet (jelikož to bylo v noci) kohoutovickým lesem a čekat na další rozjezd. A ani jsem nebyla naštvaná – prostě jsem tu dobu na promrzlé zastávce četla pořád dál…

Ale tato kniha, i když se jmenuje Elon Musk, zdaleka není jenom o jednom člověku. Hodně se dočtete i o jeho spolupracovnících, o fungování jeho firem, o jeho ženě a dětech, o situaci v technologickém odvětví v USA, o tom, jak na jeho neúspěchy a poté na úspěchy reagovali konkurenti, fanoušci (protože Elon Musk skutečně má svoje fanoušky, jako rocková hvězda), politici i „obyčejní“ lidé.

Po včerejšku mám pocit, že tuhle recenzi už ani nemusím psát. Protože včera mohl celý svět sledovat, jak se Elonova fantastická budoucnost uskutečnila (taky se na to podívejte – sálá z toho všechno, o čem se v knize jenom píše: vítězné nadšení „Elonových“ lidí, když raketa Falcon úspěšně vzlétne a někdy v čase 32:30 znovu přistane). Nebo aspoň část toho, co si Elon Musk vysnil. Na další část si můžeme počkat. Na řadě je … raketa na Mars…

Ashlee Vance: Elon Musk. Tesla, SpaceX a hledání fantastické budoucnosti

České vydání: Jan Melvil Publishing 2015

Originální vydání: Elon Musk: Tesla, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future, 2015

Hodnocení: 5/5

Za recenzní výtisk (a taky za dva samolepící gekony) děkuji nakladatelství Jan Melvil.

(tento článek si přečetlo 81 čtenářů, v tuto chvíli se na něj dívá 1 z vás)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Je tu jeden komentář. Přidáš další?

  1. Radek napsal:

    Elona teď čtu už podruhé a zaujalo mě to podobně jako tebe. Knížka je fakt čtivá a po přečtení jsem začal přemýšlet i trochu jinými směry. Je mazec pak sledovat, jak se plány, které má Elon v knize reálně plní a on to prostě všechno dává tak, jak si plánoval :)