Poprvé na edX: Natural History Illustration

wNewcastleXBaví mě učit se nové věci a zdokonalovat v těch starých. Zvlášť když vím, že to pak někde uplatním nebo mě už jen to samotné učení přivede na nové cesty a nové nápady. V létě jsem proto absolvovala online kurz Drawing Nature, Science and Culture: Natural History Illustration na University of Newcastle v Austrálii.

Ráda kreslím. Odmalička. Dokonce jsem se tomu chtěla věnovat víc, jít na školu, jenomže… Nikdy jsem si nevěřila a neměla prachy, čas a asi ani vůli na to, abych se v tom nějak systematicky zlepšovala. Až teď. Zadarmo a online, přes platformu edX.

Průvodcem nám byl Dr Andrew Howells, akademický malíř, kterého jsem si oblíbila pro jeho příjemný hlas, a Dr Bernadette Drabsch, která mimo přírody kreslí také kulturu domorodých Australců a Blízkého východu. Moderátorkou fór byla Dr Tallulah Cunningham, přírodní a knižní ilustrátorka se specifickým stylem.

Tento kurz trval celkem 6 týdnů. V každém z nich jsem si pročetla texty a prošla videa (případně další zdroje, na které jsme dostali odkazy) a splnila, co po mě chtěli. Abych se přiznala, plnila jsem pouze povinné úkoly (assessments), ty dobrovolné (homeworks) jsem nezvládala, což mě docela deprimovalo. Raději bych to udělala úplně všechno, ale to bych si na to musela vzít dovolenou.

První týden byl rozehřívací – představení kurzu a sebe navzájem a povídání o tom, co je to Natural history ilustration (máme pro to vůbec český výraz?). Příklady ilustrátorů (Joseph Lycett, William T. Cooper).

Homework: tonal experiment (vyzkoušet tužky různé tvrdosti, libovolně) + představení NH malíře z našeho regionu (Otto Wilhelm Thomé, můj oblíbený botanik).

week 1

Druhý týden: observation drawing – jak pozorovat, měřit, být přesní. NH má sloužit vědě, takže žádná „umělecká nadsázka“. Učíme se, jak nakreslit 3D objekt, perspektivu, rozložení prvků na plátně, horizont (eye level), nadhled/podhled (upper, lower eye level), focal point, zdroj a směr světla.

Homework: landscape drawing (nesplnila jsem). Assessment: 3 přírodní objekty s popisky (nakreslila jsem ulitu páskovky, rozpůlenou meruňku a list květáku).

week 2 shell week 2 list

Třetí týden: field work – úkolem je jít do terénu a v rychlém náčrtku zachytit objekt ze všech stran (gesture sketching). Fotografování, video – cílem je zachytit data použitelná při kreslení, ne udělat krásnou fotku. Jak si vytvořit field journal (sešit s náčrtky, fotkami, poznámkami)

Homework: field sketches + field photo/ video – tentokrát jsem splnila, kreslila jsem sýkoru koňadru a fotila páskovku hajní. Velký úspěch mělo krátké šnečí video. Assessment: mid exam (písemný test – 14/15).

week 3 field photo week 3 gesture sketches

Čtvrtý týden: porozumění struktuře rostlin. Základní (geometrické) formy a tvary, anatomie květu (petal, sepal, stamen), květenství, leaf typology (blade, petiole, base, midrib).

Homework: nakreslit list – nestihla jsem; assessment: nakreslit květ (základní geometrický tvar, celý květ, řez, poupě… + popisy) – kreslila jsem měsíček lékařský.

calendula m

Pátý týden: porozumění struktuře zvířat – savců. Srovnání zvířat podle kostry, rozdělení savců podle Leonarda da Vinciho (plantigrades, digitigrades, unguligrades), struktura svalů. Struktura ptáků – axial skeleton (skull, keel), appendicular skeleton (nohy, pařáty, křídla, letky – down/ contour feathers, remiges, coverts).

Homework: náčrtek savce a ptáka – tento týden jsem vynechala.

Šestý týden: komplexní kresba. Nejdřív udělat náčrtek (thumbnail), definovat focal point, eye level. Balance, geometrická organizace kompozice, stíny – highlights (místo kam dopadá nejvíc světla), shadow (tmavá část objektu)/ cast shadow (vržený stín). Finishing touches – jak dodat texturu, srst, peří, šupiny, oči, detaily.

Homework: form drawing; assessment: final drawing – komplexní kresba rostliny nebo živočicha – nakreslila jsem jelena, zase jsem nestíhala, a tak je ještě pořád trochu nedokreslený. Final exam (písemný test – 18/20).

week 6 jelen

Celkově jsem splnila podmínky pro udělení certifikátu, takže spokojenost. Opravdu veliká. Nejen s přepečlivě a srozumitelně připravenými materiály a videi. Už v průběhu kurzu jsem si uvědomila, že mi toho dá mnohem víc, než že mě naučí líp kreslit – a to mělo přece být hlavní náplní.

Naučil mě dívat se na své kresby objektivně (museli jsme hodnotit sebe a potom i svoje spolužáky). Naučil mě nebát se nedokonalosti a nepodceňovat se (když jsem viděla, že nejsem zdaleka nejhorší), ale taky mi ukázal, kam bych to mohla dotáhnout, kdybych na sobě pracovala (přála bych vám vidět některé kresby spolužáků, nádhera!).

Posunula jsem se díky němu o kus dál v angličtině (každý týden jsem četla, poslouchala video, psala testy, popisovala obrázky, chatovala se spolužáky…) – proto i tento článek je trochu dvojjazyčný.

Dal mi skvělé podněty (ten úplně největší byl založit si field journal, kreslený deník) a chuť s kreslením nepřestávat. Dal mi partu lidí z celého světa, se kterými jsme stále v kontaktu a vzájemně se inspirujeme a chlubíme.

A na závěr přišlo ještě povzbuzení: „Don’t forget that learning how to draw accurately really comes with time and patience. So don’t give up if your drawings aren’t perfect just yet. Keep practise!

Děkuju! Jsem ráda, že jsem to mohla zažít!

week exam

 

(tento článek si přečetlo 18 čtenářů, v tuto chvíli se na něj dívá 1 z vás)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jsou tu 2 komentáře. Přidáš další?

  1. Marbet napsal:

    Tak to je naprosto výborné! Sama jsem mnohokrát uvažovala o některém z kurzů, které jsou dostupné na edX, ale vůbec nemám kdy – začala jsem nad tím uvažovat někdy před rokem, jenže chodím na VŠ a do toho pracuju a tak jsem si řekla, že to nechám na prázdniny, jenomže to jsem na to zase neměla čas, protože jsme se stěhovali, do toho jsem pracovala a běhala po úřadech. Teď zase píšu vlastní knížku. Mrzí mě, že nemám šanci stihnout přes den vše, co bych si přála. Potřebovala bych, aby byly dny nafukovací… :).

    • Lenny Kavalirova napsal:

      V létě jsem zůstala ležet s pochroumanou nohou, času jsem tak měla docela dost, ale teď taky nestíhám (snažím se dodělat na stavbě před zimou, co jde), takže další bude asi až v zimě. Každopádně můžu říct, že to není ztracený čas, kurzy na edX mají výbornou úroveň a zároveň jsou uživatelsky příjemné, takže můžu jen doporučit. Dej vědět, jestli se do nějakého pustíš, třeba se tam potkáme (plánuju nějaký HTML/CSS, popř. SEO/online marketing nebo angličtinu).